2 – MISSIE
5. Feiten en cijfers
…
1. Missie
Een sterke missie geeft richting, motiveert en brengt consistentie in ons werk en communicatie. Het helpt ons doelen en prioriteiten te stellen en biedt onze lezers inzicht in onze waarden, wat bijdraagt aan vertrouwen en loyaliteit. Onze missie vormt de kern van ons werk. Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie, van redactie tot sales, deze missie begrijpt en uitdraagt. Ook naar buiten toe laten we zien waar we voor staan, zodat onze lezers ons altijd herkennen.
Kernwaarden en missie
Dit zijn onze kernwaarden: menselijk, dichtbij, betrouwbaar, gidsend en spraakmakend.
Hoe ziet bij onze merken de zogeheten Golden Circle van Simon Sinek – Why, How, What – eruit?
Why: Waarom we doen wat we doen
Wij staan voor een geïnformeerde, betrokken samenleving. Dit begint bij weten wat er speelt in jouw omgeving. Door regionaal nieuws en relevante verhalen te delen geven we onze lezers een stem en stellen we ze in staat hun omgeving beter te begrijpen en betrokken te blijven.
How: Hoe we dat doen
We luisteren, leven mee en brengen het nieuws dat er écht toe doet in jouw omgeving. Met kritische en spraakmakende journalistiek maken we het verschil. We geven een podium aan verhalen die anders onopgemerkt blijven en hebben onze wortels in dezelfde straten en wijken als jij. Persoonlijk, betrokken en altijd dichtbij.
What: Wat we doen
Wij brengen het regionale nieuws en de verhalen die ertoe doen via onze platforms. We vertellen je niet alleen wat er gebeurt, maar laten je ook zien waarom dat belangrijk is voor jou en je omgeving.
De slagzin die aansluit op wie we zijn, is geworden: Blijf betrokken.
Signatuurjournalistiek
Wat zijn de verhalen die ons kenmerken? Welke verhalen bepalen onze signatuur? Regioredacties maken geregeld verhalen die vallen onder de noemer ‘signatuurjournalistiek’. Deelredacties houden geregeld journalistieke brainstormsessies waarin we kijken naar verhalen die impact maken. Welke thema’s spelen er in onze regio? Welk onderwerp vraagt om diepgaand onderzoek of een indringende reconstructie? Welke mensen of situaties willen we volgen en portretteren? Voor ambitieuze ideeën is samenwerking met de onderzoeksgroep mogelijk.
Impact
Een goed verhaal verdient een krachtige presentatie, bij bijzondere producties betrekken we daarom álle disciplines bij het proces, van inhoud en vormgeving tot verspreiding en data-analyse. Signatuurverhalen verdienen een uitstekende presentatie door onder andere op-en-top verrijking en verdienen het predikaat ‘spraakmakend’.
Servicejournalistiek
(Regionale) serviceverhalen – zoals Over de Tong, de terrassentest, doe-tips – passen goed bij onze missie. Ze bieden praktische informatie die onze lezers helpt in hun dagelijks leven. We maken serviceverhalen met een focus op lokale en regionale onderwerpen die onze lezers helpen. Denk bijvoorbeeld aan tips voor uitstapjes, wandelingen of overzichten met de beste/betaalbare restaurants, locaties van laadpalen of gratis parkeerplaatsen.
We werken samen met Mediahuistitels in het opzetten en gebruiken van een gezamenlijke database voor serviceverhalen. Zo gebruiken we artikelen wanneer ze relevant zijn, zoals tips over het koel houden van je slaapkamer in de zomer, fruitvliegjes bestrijden, stadsgidsen, gezondheidstips etc.
Transparantie
Vertrouwen in de journalistiek begint bij transparantie. Lezers willen weten wie de verhalen maakt, hoe het nieuws tot stand komt en welke keuzes daarbij worden gemaakt.
- We laten ons inspireren door het Trust-project, een organisatie die voor allerlei mediaorganisaties in de wereld een programma heeft opgesteld dat vertrouwen moet winnen dan wel uitstralen. Dan gaat het om kwesties als: welke ethische normen hanteer je bij nieuwsgaring, wie zijn je bronnen, waar komt informatie vandaan, check/dubbelcheck, wederhoor, toelichting van werkwijze bij vooral onderzoeksproducties, hoe bewaak je dat er diverse stemmen aan bod komen, is er een duidelijk onderscheid in genres (worden feiten en opinie niet vermengd), wie zijn de journalisten, wat is hun expertise? En dat ook voor lezers inzichtelijk maken.
- Op de website komt een sectie over wie wij zijn. In die sectie geven we een gedetailleerde uitleg over onze missie, werkwijze en journalistieke codes. Ook stellen we chefs en hoofdredactie voor met foto’s en korte bio’s. Verslaggevers krijgen een persoonlijke auteurspagina met portret, eveneens een korte biografie en linkjes naar hun verhalen. In ontwikkeling.
…
2. De lezer
De lezer staat centraal in ons handelen. We schrijven niet voor onszelf of voor onze collega’s of voor een hoger doel. We maken journalistieke producties voor onze abonnees en al ons handelen is erop gericht de lezer de journalistiek te bieden die zijn en haar leven verrijken. We willen de agenda bepalen en een belangrijke rol spelen in het maatschappelijk debat.
…
Onze multimediale merken willen de lezers en bezoekers goed informeren over hun regio en de wereld. We publiceren in principe ‘digitaal eerst’: zodra artikelen ‘fit to print’ zijn, publiceren we ze digitaal. Dat doen we verspreid op de tijdstippen waarop de lezer de artikelen het best tot zich kan nemen. De redactie bepaalt het ritme van de publicatiemomenten. We publiceren op papier, op desktop, tablet en mobiel. We verspreiden artikelen actief via sociale media.
4. Data
Wij werken, zoals dat heet, datageïnformeerd: de gebruiksgegevens van onze lezers ondersteunen ons journalistieke werk en zijn een leidraad voor ons handelen. Door het verzamelen en rangschikken van digitale data ondersteund door lezersonderzoeken brengen we dagelijks in kaart waar de voorkeuren van de lezers liggen en hoe wij onze journalistiek zo goed mogelijk kunnen opdienen. We passen aanpak en journalistieke keuzes aan lezersvoorkeuren aan, maar we houden vast aan onze journalistieke onafhankelijkheid. We gebruiken de data om permanent te leren hoe wij de werkelijkheid journalistiek zo goed mogelijk kunnen vertalen. Zo kunnen we optimaal voldoen aan onze in deze missie gestelde doelen.
In 2021 zijn we genomineerd voor een INMA-award voor ons datageïnformeerd werken.
Dashboard

4. feiten en cijfers (aan te vullen en te verversen)
